Persoonlijke pensioencommunicatie
Persoonlijke, levensloopbestendige en duidelijke pensioencommunicatie!
FinBase biedt met het platform MijnGeldzaken.nl in combinatie met de aangesloten adviseurs de mogelijkheid om medewerkers op individueel niveau inzicht te geven in de persoonlijke financiële situatie. Individuele medewerkers of uw gehele personeelsbestand kunnen in korte tijd geïnformeerd worden over de persoonlijke gevolgen van bijvoorbeeld een wijziging in de pensioenregeling.
Uniek is dat de situatie echt op persoonlijk niveau per medewerker wordt bekeken. De gehele situatie van het huishouden wordt in kaart gebracht en het gaat daarbij dus verder dan alleen pensioen! Het is een financiële loopbaanplanning waarbij de medewerker duidelijk inzicht krijgt in de arbeidsvoorwaarden, de financiële gevolgen van keuzes gedurende de loopbaan, voor de situatie tot en tijdens pensioen. De co-creatie middels het financiële dashboard en het contact met de adviseur zorgt voor een hoge waardering bij medewerkers en maakt het bovendien betaalbaar. Het geboden financieel inzicht is volledig onafhankelijk (geen product verkoop) en de medewerker is eigenaar van het gemaakte plan en de gegevens. De exacte invulling van het traject wordt volledig afgestemd op uw organisatie en doelstellingen, maar kan bestaan uit de volgende elementen.
Als onderdeel van dienstverlening aan alle medewerkers of als een separaat traject kunnen ook maatwerktrajecten opgezet worden, bijvoorbeeld bij van werk naar werk trajecten, re-integratie en begeleiding van oudere werknemers (55+).
Bekijk hier een aantal van onze opdrachtgevers en projecten >>
“FinBase heeft de medewerkers van SVn begeleid na de introductie van een nieuwe pensioenregeling met volledige keuzevrijheid. Door middel van individuele financiële adviesgesprekken konden medewerkers de juiste keuze maken over de besteding van hun budget. FinBase werkt heel prettig samen met SVn als opdrachtgever, de communicatie kent korte lijnen. FinBase heeft ons als professional bijgestaan en dat wordt zeer gewaardeerd door zowel medewerkers als SVn.”
Zelf doen waar het kan, advies wanneer het moet. Dat is ons motto. Het adviestraject bestaat uit toegang tot het platform MijnGeldzaken.nl en de mogelijkheid om advies in te winnen bij een financieel planner. Deze co-creatie tussen medewerker en adviseur gecombineerd met een integrale benadering van pensioencommunicatie, leidt tot zeer goede resultaten.
Met MijnGeldzaken.nl biedt FinBase het meest uitgebreide financiële dashboard voor consumenten. gegevens kunnen met DigiD worden ingelezen vanuit de belastingaangifte en Mijnpensioenoverzicht.nl. Het dashboard geeft overzichtelijk en compleet de financiële situatie tot en tijdens pensioen weer, inclusief alle risicoscenario’s. Het toont problemen en biedt tips hoe deze op te lossen. De gebruiker kan de gevolgen van keuzes als bijvoorbeeld korter gaan werken zelfstandig evalueren. Goed geïnformeerd kan de medewerker nu het gesprek met de financieel adviseur aangaan.
Een gekwalificeerde en zeer ervaren adviseur gaat uw medewerkers informeren. Dit kan op locatie werkgever, maar ook online. In individuele gesprekken worden medewerkers geïnformeerd over de persoonlijke financiële situatie tot en tijdens pensioen. Keuzes in werk en privé worden daarbij meegenomen en inzichtelijk gemaakt. Uit onderzoek blijkt de hoge waardering van medewerkers en bewustwording van de mogelijkheden. De methodiek van co-creatie ,combinatie van zelf doen en advies, zorgt daarvoor.
Uit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van pensioenuitvoerder APG, blijkt dat meer dan 50% van de gebruikers na gebruik actie onderneemt ter verbetering van de financiële situatie naar aanleiding van bovenstaand traject. Graag praat ik u vrijblijvend bij over onze ervaringen en de veranderingen in de pensioenwereld. Neem voor meer informatie contact met mij op .
Werknemers zijn uiteraard zeer gebaat bij goed inzicht in de persoonlijke financiële situatie. Keuzes in de loopbaan worden bewuster genomen en tijdig worden maatregelen genomen voor een betere financiële toekomst. Werkgevers hebben er belang bij dat medewerkers goed geïnformeerd zijn over de arbeidsvoorwaarden en de persoonlijke financiële situatie. Verschillende onderzoeken tonen aan dat financiële rust bij medewerkers de arbeidsproductiviteit en het werkplezier vergroot. Een aantal belangrijke voordelen voor de werkgever:
Het platform biedt veel mogelijkheden aan werkgevers, pensioenfondsen en pensioenuitvoerders om deelnemers meer inzicht te geven in hun pensioen en andere arbeidsvoorwaarden. Het platform geeft concreet invulling aan de wet pensioencommunicatie die per juli 2015 in gaat. Het gaat verder waar menig pensioenplanner stopt. MijnGeldzaken.nl geeft antwoord op de vragen die werkgevers en pensioenfondsen zullen moeten gaan beantwoorden aan werknemers:
Het doel van pensioencommunicatie is dat de pensioendeelnemer weet hoeveel pensioen hij kan verwachten, kan nagaan of dat voldoende is en zich bewust is van de risico’s van de pensioenvoorziening. Daarnaast moet pensioencommunicatie de deelnemer laten zien welke keuzemogelijkheden deze heeft en de gevolgen tonen van bijvoorbeeld eerder stoppen met werken, langer doorwerken en deeltijdpensioen. FinBase (geregistreerd bij de AFM) biedt de werknemer deze inzichten via een combinatie van het online platform MijnGeldzaken.nl en persoonlijk advies via een landelijk netwerk van onafhankelijke gekwalificeerde en ervaren adviseurs.
De vragen die werkgevers en pensioenpartijen dienen te beantwoorden vanuit de wet pensioencommunicatie, kunnen alleen goed beantwoord worden wanneer de financiële situatie van een deelnemer op een persoonlijke en integrale manier bekeken wordt. Hierbij moet rekening worden gehouden met het vermogen, de schulden, het inkomen, het bestedingspatroon (vergelijking met Nibud) en de gezinssituatie van een deelnemer.
MijnGeldzaken.nl is het enige onafhankelijke financieel adviesplatform dat op integrale wijze (op het niveau van het gehele huishouden en gehele inkomens- en vermogenssituatie) dit inzicht biedt via een compleet financieel dashboard. Het gaat veel verder dan een pensioenplanner en kan daarop als aanvulling dienen.
Werkgevers en pensioenfondsen zij beperkt in hun mogelijkheden om integraal en persoonlijk financieel inzicht te geven. Financiële communicatie blijft daardoor vaak abstract voor de deelnemer en niet persoonlijk relevant. Activatie ontstaat wanneer het verhaal persoonlijk wordt. MijnGeldzaken.nl biedt dit persoonlijke inzicht via het portaal in beeld, tekst en cijfers, maar ook door persoonlijke gesprekken met een financieel planner.
Een landelijk netwerk van onafhankelijk adviseurs is aangesloten op het platform MijnGeldzaken.nl. Deze onafhankelijke advieskantoren kunnen gebruikers het vereiste inzicht geven. Dit kan online maar ook op locatie van werkgever of van FinBase. Afhankelijk van het gekozen traject kan de gebruiker zelf bepalen welke adviseur het advies mag geven of er wordt een selectie van adviseurs gekozen. Als de werknemer daarvoor toestemming geeft kan de adviseur direct meekijken in het dossier via MijnGeldzaken PRO. Financieel advies kan op deze manier tegen relatief lage kosten gegeven worden aangezien de inventarisatie van de gegevens al is gedaan. Adviseurs zijn ook na het financieel inzicht gesprek voor de medewerkers beschikbaar.
Alleen gekwalificeerde adviseurs (veelal FFP, MFP of NOPD), die hun kennis up to date houden en zich houden aan de gedragscode van MijnGeldzaken.nl worden toegelaten tot het platform. Het verkregen advies wordt door de cliënten beoordeeld via het platform Advieskeuze van de Consumentenbond. Onderzoek wijst uit dat de waardering voor het traject zeer hoog is.
In workshops geeft FinBase, met behulp van de bij haar aangesloten adviseurs, voorlichting over een relevant financieel onderwerp voor de medewerkers. Dit kan bijvoorbeeld het pensioen zijn, met een aangepaste regeling. Invulling van de workshops is in onderling overleg te bepalen. Veelal wordt klassikaal de pensioenregeling besproken en hoe dit persoonlijk verwerkt kan worden binnen het platform MijnGeldzaken.nl. Daarna is er een meer persoonlijk deel van de pensioenworkshop waar via het platform antwoord wordt gegeven op de vraag: Heb ik het goed geregeld of moet ik wat doen? Deze vorm waarbij niet alleen informatie wordt gezonden, maar juist ook persoonlijk wordt gekeken naar het pensioen, wordt zeer gewaardeerd door deelnemers.