Wat u als werkgever moet weten over de Wet pensioencommunicatie
In de Wet Pensioencommunicatie (ingegaan op 1 juli 2015) staat de pensioendeelnemer centraal. Deze dient goed geïnformeerd te worden over de pensioenregeling en de persoonlijke situatie. Drie vragen dienen beantwoord te worden naar de werknemer:
- Hoeveel pensioen krijg je?
- Is dat voor jou voldoende?
- Zo niet wat moet je dan doen?
Als werkgever dient u samen met uw pensioenuitvoerder er voor te zorgen dat deze 3 vragen beantwoord worden naar uw werknemers. Werkgevers, pensioenuitvoerders en ondernemingsraden schakelen FinBase vaak in om hier invulling aan te geven. Pensioenuitvoerders beperken zich veelal tot het beantwoorden van vraag 1. Vraag 2 en 3 kunnen uitsluitend beantwoord worden door op persoonlijk niveau te kijken naar het gehele financiële plaatje van een huishouden. Het platform MijnGeldzaken.nl geeft deze integrale weergave. Onafhankelijke adviseurs geven op individueel niveau aanvullende informatie aan deelnemers. Uit onderzoek blijkt (in opdracht van APG) dat FinBase in dit traject zeer effectief is. Meer dan 50% van de gebruikers onderneemt actie naar aanleiding van het adviestraject verzorgt door FinBase.
Download de white paper voor HR-Professionals over pensioencommunicatie
Wat is het doel van de Wet Pensioencommunicatie?
Het doel van pensioencommunicatie is dat de pensioendeelnemer weet hoeveel pensioen hij kan verwachten, kan nagaan of dat voldoende is en zich bewust is van de risico’s van de pensioenvoorziening. Daarnaast moet pensioencommunicatie de deelnemer laten zien welke keuzemogelijkheden hij heeft. Het bieden van handelingsperspectief is een essentieel element bij het bereiken van de pensioendeelnemer.
Als werkgever dient u zorg te dragen dat werknemer bovenstaande vragen kan beantwoorden. De focus ligt daarbij op het goed informeren. Het handelingsperspectief staat daarbij centraal. Uw werknemer neemt eerder informatie op als de informatie persoonlijk is en hij/zij begrijpt wat vervolgens gedaan kan worden.
De belangrijkste gevolgen voor werkgevers van Wet Pensioencommunicatie:
- Werkgevers krijgen meer verantwoordelijkheid ten aanzien van de pensioencommunicatie richting de werknemer, vooral wat betreft het stimuleren van pensioenbewustzijn op individueel niveau. Samen met de pensioenuitvoerder dient de werkgever te faciliteren dat werknemers antwoord krijgen op de eerder genoemde 3 vragen. Dit betekent dat werkgevers uit hoofde van hun zorgplicht ook nieuwe werknemers tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek moeten informeren over de hoofdkenmerken van de pensioenregeling. Omdat de werkgever vaak als eerste op de hoogte is van belangrijke veranderingen in het leven van de medewerkers (de life-events) krijgt hij een signaalfunctie en moet hij de werknemer actief informeren over de gevolgen van deze gebeurtenis op zijn pensioen. Doel van deze maatregelen is onder andere het stimuleren van het pensioenbewustzijn van de werknemers. Het is hier waar FinBase invulling geeft aan deze verplichting (voor zowel grotere als kleinere ondernemingen) van de werkgever en dit ook als externe onafhankelijke partij op verantwoorde wijze kan doen binnen de kaders van wetgeving en privacy.
- De werkgever krijgt de mogelijkheid om via elektronische weg pensioeninformatie te verstrekken.
- De werkgever krijgt de verplichting opgelegd zorg te dragen dat de werknemer (via de pensioenuitvoerder) een brief krijgt met basisinformatie over de pensioenregeling. Hierin moet de werknemer ook gewezen worden op de website van de pensioenuitvoerder.
- De werkgever is verantwoordelijk voor het tijdig verstrekken van de basisgegevens (via de pensioenuitvoerder). Het is dus van belang dat de pensioenuitvoerder en de werkgever over deze gegevensuitwisseling goede afspraken maken.
Wilt u meer weten over de gevolgen van de wet pensioencommunicatie voor uw organisatie? Neem dan contact op met drs. Rick Wassenaar bij FinBase.
Bekijk voorbeelden van werkgevers die FinBase inzetten bij persoonlijke pensioencommunicatie naar werknemers.