De markt voor financieel advies is veranderd
Meer dan ooit wordt de consument geconfronteerd met financiële onzekerheden. Het vertrouwen in de financiële sector is sterk gedaald. De consument is op zoek naar betaalbaar en betrouwbaar advies! Door het provisieverbod worden consumenten nu direct geconfronteerd met de kosten van financieel advies.
In de ogen van de consument zijn deze kosten al snel veel te hoog. Bovendien is vaak onduidelijk wat hij er voor krijgt. Uit onderzoek van Intomart GFK blijkt dat particulieren veel minder geld over hebben voor financieel advies dan adviseurs gemiddeld in rekening brengen. Het blijkt dat zeker 60% van de consumenten minder dan € 1.000,- wil betalen voor advies en bemiddeling bij een hypotheek (bron: Intomart GFK/SEH mei 2012). Om hieraan tegemoet te komen moet het adviestraject anders worden vormgegeven. Efficiënter en daarmee beter betaalbaar.
Voor het provisieverbod was het heel gewoon voor een adviseur om bij de klant thuis, ‘gratis en vrijblijvend’, allerhande zaken te bespreken. Hierbij legde de consument zijn hele hebben en houwen op tafel. De adviseur voerde de informatie in en verwerkte deze tot een advies. Een tijdsintensieve en kostbare manier van werken. Niet al die besteedde tijd kon worden gedeclareerd bij de klant. De vergoedingen uit de provisies maakten dit alsnog goed. De invoering van het provisieverbod vraagt dus om efficiënte en betaalbare oplossingen.
De grote financiële instellingen investeren nu hard in nieuwe manieren om de klant te adviseren. Online afhandeling gaat daarin een grote rol spelen. Het is te verwachten dat klanten die zelf het nodige doen om hun dossier op orde te brengen, en dus minder beslag leggen op tijd van (kostbare) adviseurs, mogen rekenen op een korting. Banken hebben zo de mogelijkheid om tegen relatief lage kosten financieel advies en producten aan te bieden. Onafhankelijk is dit natuurlijk niet.
Wil onafhankelijk advies beschikbaar blijven voor de consument dan zullen de adviseurs die niet aan de instellingen gebonden zijn, mee moeten gaan in de slag naar online advies. Alleen dan kan het advies betaalbaar blijven voor de consument terwijl de vergoeding voor de adviseur in verhouding is met de geleverde prestatie.
Consument achter het stuur!
FinBase is er van overtuigd dat er op een andere manier gewerkt zal moeten worden om het advies betaalbaar te houden voor een grote groep consumenten. De consument moet achter de knoppen en leidend worden in het adviestraject. Dit heeft als groot voordeel dat de consument zijn geldzaken beter gaat begrijpen en eerder inzicht krijgt in zijn financiële toekomst. Van belang is dat de consument over de juiste middelen kan beschikken. Zodat hij veel voorwerk kan doen voordat hij in contact treedt met een adviseur. Door dit voorwerk kan het advies sneller verlopen. De kosten voor de consument zullen lager zijn, terwijl de adviseur meer tijd heeft voor datgene waar hij goed in is en waar hij toegevoegde waarde kan leveren: professioneel advies op maat. En hij zal daar dan ook een passende vergoeding voor ontvangen.
Digitaal het nieuwe normaal!
Mede door het provisieverbod, waardoor in de ogen van de consument advies niet meer gratis is, zal digitaal advies steeds normaler worden. De consument wil meer zelf doen. Dit zal zeker gelden voor de jongere generatie. De vraag naar online en ‘cross channel’ advisering neemt dan ook sterk toe! Ook het afsluiten van producten zal steeds meer online plaats vinden. Alleen door een gezamenlijk platform als MijnGeldzaken.nl kunnen onafhankelijke adviseurs inspelen op deze veranderende vraag en concurreren met de industrie. Zo blijft onafhankelijk betaalbaar advies beschikbaar voor de consument!
Wilt u meer weten over onze diensten?
Neem dan contact met ons op of stuur een mail naar info@finbase.nl.
.
Contact
Voor bedrijven:
FinBase bv
Verrijn Stuartlaan 1F
2288 EK Rijswijk
Telefoon: +31(0)23 2052367
E-mail: info@finbase.nl
Kvk nr: 56977611
Voor consumenten:
support.consument@mijngeldzaken.nl