– Artikel maart 2017 –
De ‘triple A’ van duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid is inmiddels de fase van beleidsmatige studies voorbij. In veel organisaties wordt gewerkt aan een concrete aanpak en invulling. Duurzame inzetbaarheid krijgt naast richting vooral ook handen en voeten. Steeds meer werkgevers geven hun medewerkers niet alleen de eigen regie in loopbaankeuzes en het bevorderen van hun arbeidsmarktwaarde. Ze helpen ook bij het verkrijgen van financieel inzicht om die keuzes weloverwogen te kunnen maken. Want ook dat hoort bij een integrale aanpak van duurzame inzetbaarheid. In het afgelopen jaar hebben we duizenden medewerkers van bedrijven en organisaties de regie in handen gegeven en geadviseerd bij de beslissingen met consequenties voor de eigen financiële toekomst.
De trend is ingezet. In steeds meer CAO’s is duurzame inzetbaarheid een richtinggevend thema. Bedrijven moeten wendbaar en weerbaar zijn om zich staande te houden in een dynamische economie. Daarvoor zijn medewerkers nodig die ook op hun beurt wendbaar en weerbaar zijn.
Effectieve duurzame inzetbaarheid
Een effectieve aanpak van duurzame inzetbaarheid heeft AANDACHT voor het optimaliseren van de interne en externe arbeidsmarktwaarde van de medewerker, geeft ruimte aan AFSPRAKEN op maat en zorgt voor ACTIE, gericht op meer eigen regie.
Een succesvolle transitie naar meer eigen regie is gestoeld op een gedeelde verantwoordelijkheid vanuit een gemeenschappelijk belang. Waarbij de werkgever vooral de mogelijkheden en randvoorwaarden creëert en de medewerker actie onderneemt. Daarmee is succes echter niet verzekerd.
Overzicht en inzicht
Om goede keuzes te kunnen maken, is inzicht nodig. Hoeveel heb ik tijdens mijn pensioen nodig en wat heb ik te besteden? Hoe lang moet ik doorwerken om ook na pensionering op het gewenste niveau te kunnen leven? Is er dan nog ruimte voor leuke dingen? Kan ik mijn lang gekoesterde wens dan realiseren? Moet ik nu nog wat extra’s doen? Is het aangeboden deeltijdpensioen financieel haalbaar? Vragen die vaak lastig direct zijn te beantwoorden. Inzicht is nodig in de toekomstige financiële situatie en in de mogelijkheden om daar nu wellicht nog verbetering in aan te brengen.
FinBase ondersteunt bedrijven en organisaties en hun medewerkers als het om dit soort vragen gaat. We doen dat in uiteenlopende sectoren (van industrie tot zakelijke dienstverlening) en van de overheid tot de semi-publieke organisaties. Met MijnGeldzaken.nl en een netwerk van onafhankelijk financieel planners bieden we toekomstgericht financieel inzicht. Het geeft medewerkers het vertrouwen dat het goed geregeld is en helpt bij het maken van keuzes gedurende de loopbaan. Het komt ook tegemoet aan de behoefte van werkgevers om werk te maken van de gevoelde zorgplicht die ook steeds meer in de wet verankert raakt. Uiteindelijk biedt het rust aan beide ‘partijen’.
Meer weten over onze aanpak en ervaringen, neem gerust contact met ons op. Lees hier meer over financieel inzicht medewerkers >