Rick Wassenaar (mede-oprichter FinBase en financieel planner van het jaar 2010) geeft zijn visie over de toekomst van financieel advies in een interview:
Wat is de toekomst voor financieel advies?
“De noodzaak voor financieel advies is toegenomen. De Overheid beperkt de sociale voorzieningen steeds meer, het aantal mensen dat (al dan niet gedwongen door omstandigheden) als ZZP-er werkt neemt toe, er is een groot wantrouwen in financiële instellingen en producten, de ontwikkelingen rondom pensioen en hypotheken volgen elkaar snel op. De consument is nu meer dan ooit op zoek naar antwoorden!” ’Heb ik het goed geregeld?’is de meest gestelde vraag in de adviespraktijk.
Een gouden toekomst voor de financieel adviseurs dus?
“Niet vanzelfsprekend. Het provisieverbod zal een stevige impact hebben op het werk van de financieel adviseur. Het zal er immers voor zorgen dat consumenten inzicht krijgen in de kosten van financieel advies. Consumenten zullen deze kosten kritisch bekijken en deze bezien in het licht van het geleverde advies. Men zal de kosten snel als te hoog ervaren en op zoek gaan naar alternatieven.”
Zijn daar aanwijzingen voor?
“Onderzoek van GFK geeft aan dat consumenten bij het horen van de kosten van financieel advies kiezen voor een goedkopere variant. Er is een zeer sterke verschuiving gaande van de oude vertrouwde wijze van adviseren naar zelfwerkzaamheid en betaalbaar online advies. Grote financiële instellingen investeren veel geld om hun klanten op deze wijze te gaan adviseren.”
Wat is het gevolg?
“De kans ontstaat dat onafhankelijk financieel advies moeilijker bereikbaar wordt voor de consument. Kleinere advieskantoren zullen prijsdruk ervaren en zullen genoodzaakt zijn op een andere manier met klanten te gaan werken. Ontwikkelingen in Engeland, waar het provisieverbod al langer geldt, tonen dit ook aan.”
Het adviestraject moet dus veranderen?
“Als we de financiële markt zien als een consumentenmarkt, zien we dat de consument ook hier emancipeert. Hij is beter geïnformeerd, zelfstandig en kritisch. Hij wil beter inzicht hebben in de eigen situatie voordat er advies wordt ingewonnen. Het advies moet goed onderbouwd zijn. Uitgaande van die consumentbehoefte ligt er een duidelijke kans voor de onafhankelijk financieel adviseur die niet aangesloten is bij een grote bank of verzekeraar. Met behoudt van de eigen identiteit kan met MijnGeldzaken Pro flexibel ingespeeld worden op de behoefte van de consument. Enige zelfwerkzaamheid van de consument zal in veel gevallen daar een onderdeel van zijn. Zo wordt het adviestraject betaalbaar, onafhankelijk en transparant.”
Hoe helpt MijnGeldzaken.nl?
“FinBase speelt met MijnGeldzaken.nl duidelijk op deze ontwikkelingen in. De consument wil zelf de regie voeren, waar nodig gericht advies inroepen en daar een controleerbare en eerlijke vergoeding voor betalen zonder verrassingen. FinBase biedt met MijnGeldzaken.nl een grote kans voor de onafhankelijke adviseurs. Zij zijn er meer dan ooit bij gebaat om het belang van de consument centraal te stellen. MijnGeldzaken.nl biedt adviseurs het platform om te kunnen concurreren en toch onderscheidend advies aan te bieden ten opzichte van de grotere financiële instellingen die last hebben van hun ‘legacy’.”
Meer eigen regie, is dat in het belang van de adviseur?
“Jazeker. De adviseur kan echt iets betekenen voor de geïnformeerde klant. In MijnGeldzaken.nl kan de consument zijn financiële planning tot een heel behoorlijk niveau zelf opstellen. Door het eerst zelf te doen, krijgt de consument een goed beeld van zijn complete situatie, nu en in de toekomst. Vaak krijgt hij dit inzicht voor het eerst scherp in beeld en gaat hij begrijpen wat het belang is van een financieel plan. Dit zal er toe bijdragen dat meer consumenten gaan begrijpen dat ze maatregelen moeten gaan treffen om problemen in de toekomst te voorkomen. De consument bepaalt zelf wanneer hij de hulp wil van een gespecialiseerde adviseur inschakelt.”
Financieel advies nieuwe stijl?
“Advieskantoren die hier op inspelen, hebben in onze overtuiging de toekomst. Zij zetten de consument in de ‘lead’, geven op verzoek online advies met slimme en inzichtelijke tools. Tools die alleen voor de zelfstandige adviseur ter beschikking kunnen komen als krachten gebundeld worden. De efficiency van werken houdt het betaalbaar en zorgt dat financieel advies laagdrempelig blijft. Financiële planning gaat leven voor de consument en wordt begrijpelijk. De emancipatie van de financiële consument is dan bereikt.”